-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:36229 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:20

سؤال قبر ، فشار قبر و كيفيّت آن به چه نحوي است ؟
با توجّه به اين كه با مرگ ، انسان وارد عالم برزخ مي گردد كه مقدمه اي است كه براي ورود به قيامت . قرآن كريم در اين باره مي فرمايد : « وَمَن وَراهم بَرزْخٌ الي يوم يُبْعَثون ؛ و از پي آنان تا روزي كه مبعوث شوند فاصله اي ( برزخ ) است » .
{P - سوره مؤمنون ، آيه 100 . P}
و پاداش و عذاب و فشار قبر و نيز سؤال قبر مربوط به روح انسان و بدن برزخي اوست كه در عالم برزخ است . و نبايد تصوّر كرد كه فشار قبر به معناي فشار ديواره هاي قبر در عالم دنيا است . يا سؤال در همين قبر دنيايي صورت مي گيرد . بلكه همه در عالم برزخ صورت مي گيرد البته زندگي در برزخ در قالب و كالبدي است همانند همين قالب و بدن دنيايي . در حديث از معصوم وارد شده كه : « في قالب كفالبه في الدنيا ؛ در بدني مثل بدن دنيايي » .
{P - كافي ، ج 3 ، ص 245 . P}
و لذا اگر مرده اي را سوزاندند و خاكسترش را به باد دادند و اصلاً براي او قبري نبود و يا مرده اي را درنده اي خورد و يا به دريا انداختند ، باز هم فشار و عذاب يا شادي خواهد داشت چون شادي و عذاب مربوط به روح است آنهم با بدن سبك و لطيف برزخي .
حال انسان در زندگي برزخي شبيه حال كسي است كه براي رسيدگي اعمالي كه از دو سر زده به يك سازمان قضايي احضار و مورد بازجويي و بازپرسي قرار گرفته و پرونده اش تكميل و در انتظار محاكمه در بازداشت به سر مي برد .
از امام صادق ( عليه السلام ) نقل شده كه فرمودند:
هر كس سه چيز را منكر شود شيعه و پيرو ما نيست ؛
يكي : معراج پيامبر اكرم ( ص ) .
دوّم : سؤال قبر .
سوّم : شفاعت اولياء خدا در روز قيامت .
{P - بحارالانوار ، ج 6 ، ص 223 . P}
در بعضي روايات آمده سؤال در قبر تنها از كساني است كه حقاً كافرند امّا انسان هاي معمولي در برزخ رها هستند تا اين كه قيامت فرا رسد .
{P - بحارالانوار ، ج 6 ، ص 235 . P}
و بنا به فرمايش امام صادق ( عليه السلام ) دو ملك به نام هاي منكر و نكير به سراغ صاحب قبر مي آيند و از او سؤال مي كنند .
{P - بحارالانوار ، ج 6 ، باب احوال برزخ ، ح 20 ، ص 221 . P}
امّا اين كه از چه چيزهايي سؤال مي كنند:
از امام سجاد ( عليه السلام ) نقل شده كه فردند:
از خداپرستي ، نبوّت مكتب و دين و كتاب .
خط رهبري .
از چگونه مصرف نمودن عمر .
از مال و طريق كسب آن سؤال مي كنند . و پس از پرسش و پاسخ قبر يا بوستاني از{P - بحارالانوار ، ج 6 ، ص 223 . P}
باغ هاي بهشت مي گردد يا حفره اي از گودال هاي دوزخ .
« والقبر روضةٌ من رياض الجنّة من حفر الميزان » .
{P - بحارالانوار ، ج 6 ، ص 218 . P}

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.